Gode råd for å komme i bedre form 

Det å komme i litt bedre form er noe som mange ønsker, og selv om mange kanskje begynner å trene for å få sommerkroppen, så er det faktisk helt opplagt å begynne å trene og ta litt bedre vare på seg selv når høstmørket kommer luskende. Det er nemlig om høsten at vi virkelig har behov for de ekstra endorfinene – og ikke minst hjelper det å ha en god rutine og bevegelse og frisk luft oss med å ikke få vinterdepresjon.  

De aller fleste har nok lest nyheter om vinterdepresjon, om den påvirkningen høsten og vinteren har på oss. Og i tillegg er nyhetene ofte fulle av temaer som er relatert til helse og sunnhet. Men det å faktisk komme i gang er noe helt annet enn å skjønne hvor viktig det faktisk er. Og i denne sammenhengen går det faktisk ikke an å si at det er tanken som teller. Her er det handling som teller. 

Tanken på å trene får deg ikke opp av sofaen eller endorfinene til å pumpe rundt i blodet ditt, men det gjør handling. 

Sånn kommer du i gang med å trene 

Vi har ofte en oppfatning av at vi er nødt til å investere masse tid og energi når vi skal begynne med noe nytt, og selv om det krever litt ekstra innsats å komme inn i rutiner igjen etter en lang sommerferie for eksempel, så er det faktisk ikke sånn at man trenger å gjøre så mye. 

En god trening er definert av at den skjedde – ikke hvor mange kalorier du forbrente. En god treningsuke er definert av at du gjorde det litt bedre enn forrige uke – ikke at du trente hver dag. En god prestasjon er den der du presset deg selv litt ekstra – ikke basert på andres prestasjon.